Marketing glosszárium - "A"
Szavak és definíciók
a piacra jutás korlátai (barriers to market entry)Ezek a tényezők akadályozzák a vállalatot a piacra lépésben, vagy az új piacok megszerzésében. Nehézséget jelenthet a kedvezőtlen gazdasági helyzet, a jogi korlátozás, alkalmanként a technológiai ismeretek, vagy más képességek hiánya. Külpiacok esetében a helyi szabályok, szokások, erőviszonyok (a konkurencia) ismerete és magas szintű nyelvtudás nélkül lehetetlen érvényesülni.
adatbázis marketing (database marketing)A piac megértését és pontos ismeretét támogató marketing tevékenység. Legfontosabb feladata az információk összegyűjtése és rendszerezése a potenciális ügyfelekről, vásárlási szokásaikról, valamint a fogyasztói trendekről. Ezen adatok a tervezés és a kialakítandó marketing stratégia alapját jelentik. Az adatbázis marketing segíti a rendelkezésre álló marketing erőforrások hatékony elosztását és a potenciális ügyfélkör kiválasztását. A B2B szektorban elengedhetetlen az alkalmazása, hiszen a kisszámú ügyfélkör minél pontosabb ismerete az üzleti siker záloga.
általános hirdetés (generic advertising)Olyan hirdetés, mely a márkától, gyártótól, tulajdonostól függetlenül reklámoz egy bizonyos terméket, termékcsoportot, vagy szolgáltatást. A gazdaság egyes ágazatainak szereplői gyakorta közösen propagálnak egy-egy terméket. (Pl. a termelők felhívják a figyelmet a tejtermékek fogyasztásából származó előnyökre.) Az exportmarketingben az általános hirdetés rendszerint egy-egy árucsoport nemzeti jellegét és ehhez köthető minőségét hivatott hangsúlyozni.
Ansoff-mátrixStratégiai tervezési módszer. Leírja a termékek és piacok négy lehetséges kombinációját, azaz a marketingcélok négy kategóriáját: meglévő termékek/szolgáltatások eladása meglévő piacokon és piaci szegmensekben (piackiaknázás), meglévő termékek/szolgáltatások eladásának kiterjesztése új piacokra és piaci szegmensekre (piacfejlesztés), új termékek/szolgáltatások fejlesztése a meglévő piacokra és piaci szegmensekre (termékfejlesztés), és új termékek/szolgáltatások fejlesztése új piacokra és piaci szegmensekre (diverzifikáció). Az export döntés stratégiailag jellemzően a "piacfejlesztés" kategóriájába tartozik.
arculatváltás (re-branding)Egy meglévő termékhez, termékvonalhoz, szolgáltatáshoz, vagy céghez kötődő márka megújítása, átalakítása. A változás többnyire radikális: megújulhat pl. a márkanév, a márkalogó, a szlogen, az imázs, a marketing stratégia és a kommunikációs stratégia (üzenet) egyaránt. Az arculatváltás rendszerint a márka, vagy cég teljes újrapozicionálásával összhangban történik, melynek célja a korábban tapasztalt negatívumok kiküszöbölése, vagy a márka sikeresebbé tétele.
árrés (mark-up)Haszonkulcs, vagy árrés. A termék, vagy szolgáltatás előállítási költsége és eladási ára közötti különbség. Az árrést megállapíthatják fix összegként, vagy a teljes költség, illetve az eladási ár bizonyos százalékaként.
árrugalmasság (elasticity)Árrugalmasság, a fogyasztók árérzékenységének jellemzője. A kereslet árrugalmassága megmutatja, hogy egy termék árának változása milyen változást eredményez a termék iránti kereslet mennyiségében. A keresleti rugalmasság alacsony, ha az adott árváltozás nem váltja ki a kereslet változását, míg magas keresleti rugalmasság esetén egy viszonylag alacsony árcsökkenés is a kereslet jelentős növekedését okozza. |